Популяризація досвіду

                                            Карта обліку 
                       об’єктів перспективного педагогічного  досвіду 
Лановецького району 

                                                                                      
                                                                                     Адреса досвіду:  
 НВК "Лановецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №2-гімназія"
                              Лановецького району
                              Тернопільської області
                 Візитка автора
ПЕТРУНИШИН ВАЛЕНТИНА МИХАЙЛІВНА,
                                 вчитель зарубіжної літератури
                                 вища кваліфікаційна категорія,
                                 вчитель-методист

Педагогічна проблема: Розвиток творчої особистості в процесі впровадження інноваційних технологій на уроках світової літератури та художньої культури


Сутність досвіду:
У  Державній національній програмі «Освіта» («Україна XXI століття») стратегічним визначено завдання формування творчої особистості, забезпечення пріоритетності гармонійного та всебічного розвитку людини, становлення її духовного, фізичного і психічного здоров’я, моральної та інформаційної культури,  готовності до діяльності в сучасному інформаційному суспільстві, відкритому для світу і для кожного громадянина України. Духовне оновлення нашої держави передбачає створення сприятливих умов для утвердження атмосфери творчості, багатогранного розвитку особистості, її обдарованості. Завдання щодо виховання учнів з високим творчим потенціалом постає першочерговим перед вчителями.
Питання розвитку творчої діяльності учнів розглядаються у працях відомих вчених В. Давидова, О. Леонтєва, З. Калмикової,  З. Слепко.
З огляду на вимоги, які містить Закон України «Про загальну середньо освіту» важливою є проблема використання  нових та вдосконалення традиційних технологій навчання, спрямованих на формування нових особистісних рис учнів, як здатність до саморозвитку, уміння планувати власну діяльність, здатність до роботи в групі, команді,  до виконання проектів. Сучасному вчителеві слід відійти від авторитаризму й за основу своєї діяльності взяти методику інноваційного  навчання, яка забезпечує  побудову навчального процесу на принципах гуманізму, демократизації, диференціації та індивідуалізації.  Теорія інноватики докладно розроблена  в працях Н.Юсурбекової, Л. Даниленко, О. Пометун, О. Савченко, в  літературній  освіті розроблено рекомендації  щодо використання інноваційних технологій у процесі викладання конкретних літературних тем у працях Н. Химери, І.Хроменко,  І. Тригуб, З. Шевченко.
Валентина Михаїлівна, як вчитель-словесник, який прагне дати якісний рівень знань учням, зробити урок цікавим, досягти взаєморозуміння та співпраці між вчителем і учнями, розвинути творчу особистість, чітко усвідомлює важливість використання інноваційних технологій у навчальному процесі. Найчастіше використовує проектну технологію. Актуальність і значущість використання інноваційних технологій задля розвитку творчої особистості учня зумовили вибір нею методичної проблеми «Розвиток творчої особистості в процесі впровадження інноваційних технологій на уроках художньої культури і світової літератури».
Своє завдання вчителя світової літератури вбачає в тому, щоб запалити вогни­ки в душах дітей, розвивати потребу кож­ного учня бути у творчому пошуку, щоб, отримуючи літературну освіту, вони змог­ли використати її для формування власної особистості.
Світова література дає змогу залучити учнів до скарбниці світової культури; читання ху­дожнього тексту, його осмислення, логіка аналізу здатні звільнити сучасного школя­ра від наміру агресії, тиску розмаїтих комп­лексів; спілкування з вершинними творами відвертає учня від дешевих принад масової культури, відкриває перед ним справжні, незалежні, естетичні горизонти.
Світова література безпосередньо впли­ває на становлення та розвиток засадових принципів особистісно орієнтованої педа­гогіки, активне упровадження проблемнос­ті як ключового аспекту навчання у шко­лі. «Розум дитини — не посудина, яку слід заповнити, а смолоскип, який слід запали­ти» (Плутарх). Саме особистісно орієнто­ваний підхід із застосуванням інтерактив­них технологій у викладанні предмету дає змогу вчителю запалити смолоскип дитя­чих душ, підтримати цей вогонь, пробудити своїх вихованців до творчого самовиражен­ня, підвести їх до особистого «я». Творча особистість – це людина, яка вміє асоціювати, висувати нові ідеї на фундаменті старих понять, зо­середжувати думки. Які ж засоби художньої літератури сприяють формуванню творчої особистості учня?
    • Залучення до роботи на уроці всіх учнів, участь кожного з них у парних, групо­вих, колективних формах роботи;
   • систематичне розв’язання творчих за­вдань;
    • використання різних засобів, підходів до учня і спрямування його діяльнос­ті на досягнення максимально оригі­нального результату під час виконання завдань, можливість більшої кількості варіантів розв’язання нових проблем, порівняння та зіставлення явищ, застосування набутих умінь;
    • проблемний підхід до вивчення творів.
Упровадження інноваційних технологій дали певні результати: в учнів збільшився інте­рес до предмета, зросла активність, зацікав­леність у діалогово-пошуковій діяльності. Основними у навчанні стають групова та індивідуальна форми роботи, що ґрунту­ються на довірі до дитини, переконанні її у здатності відповідати за себе, на стиму­ляції почуття гідності й самоповаги. Така форма організації навчальної діяльності створює учням усі можливості для спілку­вання, співпраці та взаємодопомоги. Пере­вага інтерактивного навчання саме в тому, що воно передбачає залучення до процесу пізнання практично всіх учнів, передбачає їхню постійну активну співпрацю за умов, коли кожен учень робить свій особливий ін­дивідуальний внесок, коли триває жвавий обмін думками, ідеями, знаннями, спосо­бами діяльності. Головним засобом упро­вадження інтерактивних технологій є на­вчання в малих групах учнів, об’єднаних спільною метою, та робота в парах. Інтер­активне навчання в жодному разі не ламає усталених підходів до уроку як основної фор­ми організації навчального процесу з при­таманним йому поєднанням фронтальної, індивідуальної та групової форм навчання або їх варіаціями. Навпаки, воно поклика­не зробити навчальний процес живим, ди­намічним, цікавим для обох задіяних у ньо­му сторін – учителя та учнів.
Беручи за основу інноваційні технології, враховуючи специфіку уроку світової лі­тератури, методику вивчення кожної теми організовує поетапно. На попередньому етапі вивчення теми використовує такі типи уро­ків, які б зацікавили учнів і збудили бажан­ня активно долучитися до роботи, – прес-конференція, урок-подорож, урок-образ, літературна вітальня. На другому етапі ро­боти над темою (закріплення знань, розви­ток умінь і навичок) відбувається безпосе­реднє ознайомлення учнів із конкретним художнім твором та його художній аналіз під керівництвом учителя. Саме на цьому етапі необхідно забезпечити максималь­не включення учнів у навчальний процес: робота в малих групах, колективно-гру­пове навчання, ситуативне моделювання, розв’язання проблемних питань на осно­ві аналізу обставин та відповідної ситуації. На цьому етапі учитель звертаюся до таких типів уроків, як урок-дослідження; урок-інтерпретація; комбінований урок з елемента­ми гри, дослідницької роботи, інсценізації; інтегрований урок. На уроках заключного етапу ефективним є використання техноло­гій опрацювання дискусійних питань, си­туативного моделювання, кооперативного навчання. На даному етапі зацікавленість учнів викликають такі уроки, як урок-роздум, урок-суд, захист проектів, «Аукціон знань», урок-творчий звіт.
Успішне опанування учнями знань багато в чому залежить від умілого використання прийомів, які забезпечують пізнавальну ак­тивність учнів. Ефективність навчального процесу залежить і від самого учня, від ба­жання кожного працювати, активності на уроці. Учень має стати активним учасни­ком процесу пізнання та формувати влас­ні знання – така вимога часу.
Об’єктом її дослідження та вивчення стала проектна діяльність, а предметом – використання проектів для формування критичного мислення,  розвитку творчих здібностей учнів.
Як інтегрувати проект в урок світової літератури?
Цю роботу слід почати з визначення проектів, які можна виконати під час уроку (частини уроку) або декількох уроків без ризику невиконання програми з предмету і залучення додаткових годин.
Це стосується творчих класних моно-проектів, міні-проектів за тривалістю. Виконання такого проекту не вимагає домашньої підготовки – тільки знань, отриманих під час уроків. Весь процес виконання проекту – від усвідомлення мети і задач до презентації, оцінки та самооцінки – відбувається на уроці.
Тип уроку, найбільш придатний для виконання проекту, - урок розвитку мовлення.
Види роботи: характеристика героя, складання плану твору, написання інструкції, пам’ятки, відгуку, анотації, рецензії, інформаційної картки, рекламного постеру, написання листа письменнику, створення кросворду за прочитаним твором тощо.
Форма роботи – групова.
Інтерактивний прийом: «мозковий штурм».
Допоміжний графічний прийом – ментальна карта.

                           
Проектування можна вдало застосовувати на уроках позакласного читання, коли окремі групи учнів читають твір і звітують про його сприйняття. На позакласних заходах проектування також незамінний помічник, адже з мінімально затраченим часом на проведення заходу можна максимально багато отримати інформації з детально підготовленого проекту. Метод проектування допомагає розвивати в учнів здорове почуття змагання, взаємопідтримки, розвиває креативне мислення, стимулює саморозвиток і самовдосконалення. Робота над проектом зближує вчителя з учнями, адже процес контролю і консультації вчителя триває протягом всього періоду, інколи і в позаурочний час.
Звичайно, кожен педагог знаходить свій метод розв’язання навчальних проблем, шукає свій підхід до загальних питань, але думки і поради інших на цьому шлях завжди стають у пригоді.   

Питрунишин Валентина Михайлівна є членом школи педагогічної майстерності   та систематично виступає на засіданнях творчої лабораторії вчителів світової літератури, районних семінарах, педагогічних та методичних рад школи де ділиться досвідом роботи з питання розвитку творчих здібностей учнів в процесі впровадження інтерактивних інноваційних технологій на уроках світової літератури, проводить цікаві відкриті уроки, виховні заходи. Значну увагу приділяє роботі з обдарованими учнями. ЇЇ учні учасники районних та обласних змагань з російської мови (Поліщук - друге місце, Рейтор – перше місце, Рейтор – друге місце, Критюк – перше). Вони беруть участь і є переможцями у конкурсах «Володар слова», «Юний читець»(Білик – перше, Софіюк – перше, Марценюк – друге) . Результативність роботи (ПЯН) із зарубіжної літератури протягом трьох років від 60%-92%. Вона друкується у методичному журналі Зарубіжна література в школах України.

Досвід ефективний та заслуговує на розповсюдження.






Адреса досвіду:   Буглівська зош І-ІІІ ст.

                              Лановецького району

                              Тернопільської області



Візитка автора: НУКАЛО ОЛЬГА ВАСИЛІВНА,

                                 вчитель зарубіжної літератури

                                 вища кваліфікаційна категорія,

                                 «Старший вчитель»



Педагогічна проблема: Проблемне вивчення зарубіжної літератури

Сутність досвіду:
    Ольга Василівна Нукало – вчитель зарубіжної літератури Буглівської ЗОШ IIII ст. Стаж педагогічної роботи – 14 років. Зарубіжну літературу викладає в 5 – 11 класах. Глибокі знання , творчий підхід до роботи , любов до своєї професії в поєднанні з відповідальністю перед учнями допомагають Ользі Василівні проводити уроки на високому професійному рівні .
    Учитель вміло реалізує основну мету предмета – залучити школярів до скарбниці світової культури, спонукати учнів до читання художніх
творів , вчить розуміти художню літературу як мистецтво слова .
    Нукало О.В. вміло використовує нестандартні форми занять . Кожний урок її динамічний , змістовний, гнучкий , цілеспрямований .Учні не тільки повно й глибоко сприймають, переживають художні образи , а й вчаться  працювати над текстом , роздумувати над ним , спираючись на власні життєві враження й отримані знання , грамотно висловлювати свої думки в усному і писемному мовленні. В кожному учневі розвиває зацікавленість до пошуку, самостійного вирішення проблем , поглибленого осягнення твору , постійного удосконалення організації навчання .
    Основним у своїй роботі Ольга Василівна вважає особистісно зорієнтовану методику , суть якої полягає в тому , що кожен учень є співтворцем уроку , а вчитель – активним посередником між  школярем і художнім твором . Саме вчитель апелює безпосередньо до особистості  і може своє власне бачення літературного твору  передати вихованцям  . Вчителька використовує особистісно зорієнтовану  методику навчання у викладанні зарубіжної літератури в школі .
    Жанрово – тематичний принцип , за яким підібрані твори для вивчення у 5- 7 класах , дає широкі можливості для творчого експерименту  вчителя на кожному уроці . Головне – навчити учня  читати твір із повним розумінням  прочитаного. Читання вголос і про себе , хором  , ланцюжком , у особах , під музику , напам ′ять , слухання творів та їх уривків – це ті засоби , які О.В.Нукало використовує , формуючи в учнів




    культуру сприйняття художнього твору . Як підготовчий етап до дослідницької роботи учнів , яка повинна домінувати в старших класах при вивченні системного  курсу літератури , вчителька  використовує евристичну бесіду , мета якої – поглибити засвоєння учнями змісту
твору .Для проведення такої бесіди у класі  будується система запитань і завдань , результатом реалізації якої буде  „входження” в твір , в його художню структуру та образну систему . Види навчальної діяльності ускладнюються з кожним наступним етапом : від близьких до тексту переказів  до переказів з елементами порівняння , компаративного аналізу текстів , зіставлення підрядника
    Під час роботи над поезією Ольга Василівна спонукає дітей до вивчення поетичних творів та їх фрагментів напам ′ять , що є могутнім чинником розвитку дитячої пам ′яті , збагачення мови школярів , розширення словникового запасу і поштовхом розвитку естетичних смаків .
    Зарубіжна література , яку викладає Ольга Василівна , стає засобом розвитку дитини і завдяки використанню інтерактивних форм і методів навчання . „ Мозковий штурм”,  „Робота в групах ”, „ Метод  „Прес” сприяють тому , що учні опановують усі рівні пізнання  ( знання , розуміння , застосування . аналіз , синтез , оцінювання ) , розвивають критичне мислення , рефлексію . уміння розмірковувати , розв′ язувати проблеми .
    Інтенсивній роботі на уроках сприяють використання ОСС , дидактичних матеріалів, елементів інтелектуальної гри ( тести , загадки , вікторини , ребуси ).Вчителька часто пропонує творчі завдання , чим прагне розвивати мистецький хист , виховувати духовну особистість , здатну мислити , самостійно оцінювати життєві явища . Ольга Василівна вміє створити ситуацію успіху , де кожен учень почуває себе вільно і невимушено на  уроці , а після уроку ще продовжує замислюватись над проблемою , що , в свою чергу , сприяє самовдосконаленню його як особистості і Людини.
    Тісно пов′ язана з уроками і позакласна робота . Традиційними в її практиці стали конкурси ерудитів  „Читач року ” , знавців теорії літератури , авторів кращих творчих робіт , літературних дослідників , читацькі конференції. ,  літературні турніри , літературно – музичні композиції . Всі ці форми розвивають мислення дітей , викликають посилений інтерес до навчання , сприяють високій результативності  навчально – виховного процесу .

                                                               
Інформація про автора


Предмет:            Українська мова та література                    

Прізвище, ім’я по батькові:  МЕЛЬНИЧУК СВІТЛАНА МИКОЛАЇВНА

Рік народження:    1962

Освіта :    вища, Тернопільський ДПІ

Фах :    українська мова та література

Категорія: вища, старший учитель

Посада: вчитель, директор школи

Педагогічний стаж: 31

Адреса досвіду:        Буглівська зош І-ІІІ ст.

Інформація про досвід

Тема     Використання комп’ютерних технологій на

              уроках     української мови

Мета    з’ясувати ефективність використання

              комп’ютерних   технологій на уроках української мови 

Короткий зміст

                       На уроках української мови і літератури належне місце зайняла робота з комп′ютером або інформаційна технологія навчання ( адреса передового педагогічного досвіду: м.Заліщики,  Підгреб′я Надія Михайлівна, вчитель української мови та літератури державної гімназії ). Інформаційну технологію на уроках мови і літератури можна впроваджувати від мотиваційного до рефлексійного рівня. У програмі Power Point , яка використовується  для  унаочнення, як ТЗН, створюються  презентації. Презентації складаються  із певних слайдів, картинок, які змінюють одна одну. Їх можна вткористовувати на мотиваційному рівні як зацікавлюючий момент.  Вчитель розробила систему уроків  ( 8 клас «Відокремлені члени речення» ) з використанням мультимедійних технологій . Наприклад , на уроці «Поняття про відокремлення. Відокремлені члени речення» після вступного слова вчителя пропонується  дітям переглянути слайди, на яких відображені умови відокремлення другорядних членів речення і наведені приклади. Або, вивчаючи відокремлені прикладки, пропонуєтбся  вивчити за допомогою комп’ютера після яких саме  означуваних слів виділяється прикладка та ін.
 Використання мультимедійних технологій передбачає максимальне задіяння рецепторів сприймання зору, слуху, моторики . Корисна при цьому зміна вражень, яка сприяє запам’ятовуванню і мислительській діяльності.
                        Презентацію, створену у програмі Power Point , можна використовувати при вивченні будь-якої навчальної теми. На слайдах створюються схеми до навчальної теми. Наприклад, до будь-якої частини мови з розділу «Морфологія» . По-перше, слайди у цьому випадку замінюють таблиці, по-друге, своєю яскравістю мають більше шансів вплинути на учнів і їм запам′ятатися, по-третє, якщо зацікавити дітей, то вони самі можуть їх створювати. А це, в свою чергу, активізує розумову діяльність учнів, приводить до підвищення ефективності процесу навчання. Бо дитина, створюючи певну презентацію, не тільки принесе користь вчителеві , а й краще запам’ятає  навчальний матеріал, міцніше його закріпить.
                           Під час закріплення вивченого матеріалу використовуються вправи на комп’ютері . У текстовому  редакторі  MS Word  можна робити синтаксичний розбір речення, виконувати вправи на переміщення . На рефлексійному (творчому)  рівні можна  пропонувати дітям публікації, які вони створюють із задоволенням . Темами публікацій можуть бути різноманітні
теми , як мовні, так і літературні.
                          На контрольно-оціночному рівні  використовуються тести. Тести створюються на мові програмування  Paskal .Тут вже потрібна допомога вчителя інформатики. Або ж допомогти скласти тести можуть учні 10-11 класів під керівництвом мовника.
                          Також у процесі викладання української мови використовуються і диски «Словники України - інтегрована лексикографічна система» , «Галерея українського та світового мистецтва».
               Використання комп’ютерних технологій на уроках української мови є досить ефективним. Мультимедійні технології допомагають краще усвідомити матеріал, спонукають учнів до співтворчості, удосконалюють володіння учнями комп’ютерними технологіями, розвивають уяву та творче мислення.         




                                     Поплавська Галина Мефодіївна
вчитель української мови і літератури, зарубіжної літератури 
Москалівської загальноосвітньої
 школи І-ІІ ст. 
Лановецького району
      

1.    Прізвище, ім’я по батькові:          Поплавська Галина Мефодіївна         
2.    Число, місяць, рік і місце народження:           18 березня 1956 року
с. Москалівка Лановецького району Тернопільської області
3.  Освіта: вища, Чернівецький державний університет, 1981р., російська мова і література, Тернопільський державний педагогічний інститут , 1995 р., українська мова і література
4. Інформація про місця роботи: Поплавська Г.М. розпочала трудову діяльність у 1976 році вихователем групи продовженого дня Білозірської середньої школи Лановецького району Тернопільської області, а з 1984 року трудиться у Москалівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів   спочатку вчителем російської мови і літератури, а з 1993 року – вчителем української мови і літератури, зарубіжної літератури.
  5. Кваліфікаційна категорія, звання: вища, учитель-методист, Заслужений вчитель України
Поплавська Г.М. постійно працює над впровадженням в практику роботи інноваційних технологій навчання, застосовує авторську методику викладання, що базується на принципі особистісно зорієнтованого навчання. Проектна технологія, пошуково-дослідницькі методи навчання, рольові ігри, що їх використовує вчитель у роботі, дають високі результати навчальної діяльності учнів. Впродовж останніх 5 років вихованці Поплавської Г.М. стають переможцями районного етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови та літератури, ІІ етапу конкурсу ім. П. Яцика, четверо випускників Галини Мефодіївни обрали професію філолога, успішно працюють у навчальних закладах різних типів.
У 1998 році вчитель стала переможцем обласного конкурсу «Вчитель року». Досвідом роботи ділилася на обласному семінарі методистів української мови та літератури, обласних курсах підвищення кваліфікації вчителів, районних методичних об’єднаннях, семінарах, конференціях. Є керівником районної творчої групи вчителів української мови та літератури.
ЇЇ розробки уроків друкувалися у фахових журналах та періодичній пресі. Зокрема, в журналі «Всесвітня література» був надрукований матеріал «Використання ігрових методів  на уроках зарубіжної літератури», в газеті «Зарубіжна література» - конспект уроку «Ліки для Кая» за твором  Г. К. Андерсена «Снігова королева». Вчитель брала участь у конкурсі        «Панорама творчих уроків – 2006 » і була нагороджена дипломом видавництва   «Шкільний світ ».
Поплавська Г. М. стала автором «Зошита з зарубіжної літератури у 5 класі», у   співавторстві з вчителями зарубіжної літератури області брала участь у створенні методичного посібника « Зарубіжна література в 5 класі », що були видрукувані у видавництві « Астон» (м. Тернопіль).
Значним надбанням педагога є системна, ґрунтовна дослідницько-пошукова діяльність з вивчення краєзнавчого матеріалу. Вона дослідила і написала « Історію села Москалівка», «Історію школи в селі Москалівка», з якою брала участь у Всеукраїнському конкурсі на кращу історію школи. Поплавська Г.М. зібрала фольклорний матеріал, який було оформлено в радіопередачу обласного радіо. Впорядкувала матеріали для створення місцевого музею «Народного художника України», лауреата Шевченківської премії Івана Марчука. Взяла участь у створенні двох радіопередач обласного радіо та телепередачі першого каналу національного телебачення про його творчість. Зібрала та впорядкувала матеріал «Легенди та перекази Лановеччини», разом з членами районної творчої групи вчителів української мови та літератури взяла участь у створенні регіональної програми « Літературна Тернопільщина» та посібника «Література рідного краю».
За досягнуті успіхи у праці вона нагороджена Почесною грамотою Міністерства освіти України, нагрудним знаком «Відмінник освіти України», грамотами Тернопільської обласної державної адміністрації, Лановецької районної державної адміністрації.
У 2009 році присвоєно звання «Заслужений вчитель України»

Немає коментарів:

Дописати коментар